SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Kristianstads SLS
Vi, tillsammans

Varför ska du inte träna om du är sjuk?

I så fall bör du tänka om. Förutom att träningen är ineffektiv, kan du drabbas av allvarliga komplikationer som hjärtmuskelinflammation.


De flesta har någon sorts spärr i kroppen som talar om när man inte mår tillräckligt bra för att träna. Man låter i regel bli när man har hög feber, halsfluss eller öroninflammation. Ibland kan dock gränsen mellan frisk och sjuk kännas lite luddig. Om man ”bara” är snuvig, har hosta eller lite ont i halsen känns det inte lika självklart att låta bli träningen. Grundregeln är att man inte ska träna om man har feber eller någon form av förkylningssymptom. Om man har varit förkyld men fortfarande dras med till exempel lätt hosta, kan det vara okej att träna om man tar det lite lugnare. Har man spänningshuvudvärk kan det rentav vara bra att träna, eftersom ökad blodcirkulation i nacke och axlar kan göra att huvudvärken släpper.


Ibland kan det dock vara svårt att veta vilken sorts huvudvärk man har, så man får vara beredd att avbryta träningen om kroppen säger ifrån. Man kan också prova att dricka mycket vatten eftersom vätskebrist är en vanlig orsak till huvudvärk.


En kropp som samtidigt utsätts för infektion och fysisk träning får svårt att uppbringa tillräckligt med energi för att klara båda. Kroppen prioriterar naturligt immunförsvarets kamp mot infektionen, vilket gör att träningseffekten blir väldigt låg. Immunförsvaret distraheras samtidigt av den fysiska ansträngningen och får svårare att rå på infektionen. Bland det värsta som kan hända om man tränar med en infektion i kroppen är att man drabbas av hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation. Båda påverkar hjärtats förmåga att slå och kan ge bestående men. Vill det sig riktigt illa kan det leda till döden.


Trots riskerna finns det folk som tar värktabletter för att ta ner febern och bli av med förkylningssymptomen - och sedan går till träningen. Symptomen i sig kanske inte är så allvarliga, men de berättar att allt inte är som det ska i kroppen. Man lurar alltså kroppen att känna sig frisk, men infektionen finns fortfarande kvar.


Många tror att det är skonsammare att styrketräna än att ta en löprunda i skogen om man är lite halvkrasslig, men det är snarare tvärtom. När man styrketränar blir man ju inte andfådd på samma sätt som när man springer eller utför annan lågintensiv träning. Däremot utsätter man hjärta och muskler för plötslig ansträngning och kraftfulla blodgenomströmningar. Styrketräningen sätter igång en tillväxtprocess i musklerna som kan pågå i flera dagar, och den processen distraherar immunförsvaret. Dessutom utsätter man ju de andra som tränar för smittan och det är inte särskilt trevligt.


Forskarna tror att sjukdomsperioderna behövs för att lära upp immunförsvaret. Den som tränar regelbundet bygger upp ett naturligt motstånd mot bakterier och virus. Om man övertränar blir effekten den motsatta och man drar lätt på sig förkylningar och andra infektioner. Få människor klarar att träna varje dag, oavsett om de varierar mellan olika träningsformer och muskelgrupper. Det är viktigt att vila kroppen emellanåt och ge sig själv tid att känna efter hur man mår.



Sämre resultat


Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant



Tillfrisknandet försvåras

Om immunförsvaret distraheras genom att man ”stjäl” energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.



Risk för svåra komplikationer

En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden.



Smittan sprids

Om man går till träningen när man är sjuk är risken stor att man smittar andra tränande. Den som är sjuk bör hålla sig för sig själv, av respekt för sina medmänniskor. Skall man undvika och gå till träningslokaler när man är frisk, av rädsla för att smittas av någon som tränar sjuk? Detta vore att gå för långt. Vi utsätts för virus och bakterier överallt. I en lokal med normal rumstemperatur, tar de ca 20 min innan alla som är där har utbytt samtliga luftvägssmittor med varandra. Vi brukar drabbas av förkylningar med jämna mellanrum, oavsett om vi är ute bland folk eller mest sitter hemma.



Infektion eller inflammation?

Begreppen infektion och inflammation blandas ofta ihop, eftersom orden liknar varandra. Infektioner i kroppen orsakas oftast av bakterier eller virus. När det gäller förkylning handlar det mest om det senare. Båda förökar sig mycket snabbt och har en förmåga att ändra struktur, vilket gör att människans försvarssystem till en början har svårt att skydda sig mot dem. Efter en tid har försvarsstyrkan mobiliserats och en specifik motståndskraft mot smittan i fråga har byggts upp.


En inflammation är kroppens reaktion på en skada eller en infektion. Syftet är att försöka begränsa och så småningom reparera den skadade vävnaden. En inflammation kännetecknas av symptom som smärta, rodnad, svullnad, värmeökning och funktionsnedsättning. Hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation orsakas vanligtvis av en virusinfektion, som sprids till hjärtat med blodet.


I samband med att flera aktiva orienterare avled plötsligt för ett tiotal år sedan, talades det mycket om TWAR. Man kunde inte bevisa att just den bakterien hade något samband med dödsfallen. TWAR är en väldigt vanlig bakterie som många har haft utan att drabbas av komplikationer.

De 10 budorden för föräldrar
De 10 budorden för föräldrar

Av Michael Hinge
(Talangutvecklare i Dansk Svømmeunion, fritt från Ed Cledaniel’s ”Ten Commandments for Little League Parents”)


  • Du får inte överföra dina egna förväntningar på ditt barn. Tänk på att simning är ditt barns sport. Förbättringar och framsteg kommer vid olika tider för varje individ. Inte bedöma barnets prestation i förhållande till andra och pressa det inte att göra vad du tror är rätt och fel. Det fina med simning är att alla kan se framsteg i personlig förbättring och måste därför sträva efter detta då.

  • Du måste vara ett stöd oavsett vad. Det finns bara en fråga du med rätta ställa ditt barn: ”Har du kul med vad du gör?” Om tävling och träning inte längre är roligt, skall ditt barn aldrig tvingas att deltaga.

  • Du behöver inte vara tränare för ditt barn. Du har anmält ditt barn till klubben, där det behöriga tränare som genomför denna uppgift. Underminera aldrig tränarens uppgift genom att gå längs bassängens kant. Tränare ansvarar för den tekniska och praktiska delen av utbildningen. Du får inte komma med råd och vägledning till tränaren eller barnet, inte heller under tävlingar. Det är tränarens uppgift. Det kommer bara leda till förvirring och hindra förtroenderelationen mellan simmare och tränare.

  • Om du är med på tävlingar, måste du vara mycket positivt. Kritisera aldrig ditt barn eller tränare offentligt.

  • Du måste erkänna att ditt barn kan ha rädsla. Att simma 400 medley och 200 fjärilsim kan vara mycket stressande för dig att förstå mentalt. I dessa situationer är det helt i ordning för simmaren att vara orolig. Låt bli att tona ner någon rädsla. I stället bör du uppmuntra ditt barn. Övertyga barnet att tränaren inte skulle anmäla dig på distansen, om det inte var redo för det.

  • Låt bli att kritisera funktionärer, om du inte har lust eller överskott själv. De är frivilliga och gör det av kärlek, och intresset för sporten och göra det till det bästa av sin förmåga.

  • Prisa ditt barns tränare. Förhållandet mellan tränare och simmare är ganska speciellt och bidrar till ditt barns framgång och välbefinnande. Kritisera aldrig tränaren i simmarens närvaro. Det kommer bara skada förhållandet mellan coach och simmare, och i värsta fall påverkar på simmarens resultat.

  • Låt bli ”Shoppa” efter ”den bästa klubben”. Vattnet är inte mer blått i angränsande klubben. Varje klubb har sina problem att brottas med, även klubbar som skapar mästare. Ofta simmare som byter klubb ofta, utlämnade åt sig själva och har svårt att hitta in kamratskapen.

  • Ditt barn måste ha andra mål än att bara vinna. Det är faktiskt viktigare att ge det bästa man fysiskt har i sig, än vinna. En olympisk simmare som sa en gång: ”Mitt mål var att sätta världsrekord. Jag gjorde, men det var en annan som också gjorde det, bara en smula snabbare än mig. Jag uppnått mitt mål och jag förlorade. Det gör mig inte till ett misslyckande, i själva verket är jag mycket stolt över att ha uppnått mitt mål.

  • Förvänta dig inte att ditt barn kommer att bli olympisk mästare. Det finns endast ett fåtal platser i laget som reser till OS vart fjärde år. Ditt barns odds att delta i laget är relativt liten. Simning är så mycket mer än de olympiska spelen, fråga bara tränaren. Simning ger självdisciplin och sportsmansship, det ger förtroende och bra fysik, och sedan ge det livslånga erfarenheter och vänskap. Simning skapar goda människor.
 
Sponsorer